Συνέντευξη: Μαριλένα Αχιλλέως. Συγγραφεας θεατρικών έργων και ποιήτρια


Συνέντευξη: Μαριλένα Αχιλλέως.
Συγγραφεας θεατρικών έργων και ποιήτρια
ΕΝΑ ΚΟΡΙΤΣΙ ΕΜΠΝΕΥΣΗ

Η Μαριλένα Αχιλλέως είναι Συγγραφεας θεατρικών έργων και ποιήτρια. Έργα της έχουν βραβευτεί σε παγκύπριους, πανελλαδικούς και διεθνείς διαγωνισμούς. Με αφορμή το πρόσφατο ανέβασμα της φιλανθρωπικής παιδικής  παράστασης « Η Μάγισσα των Γιορτών», την βράβευση του κυπριώτικου σκετς της «Φουστάνια τζιαι γινάθκια» από το Ρικ, αλλά και την Θεατρική παράσταση « Κολιέ από Μαργαριτάρια» που θα ανέβει στο θέατρο Ανεμώνα  θελήσαμε να την γνωρίσουμε καλύτερα.

Μαριλένα ασχολείσαι με τη θεατρική συγγραφή αλλά και τη συγγραφή ποίησης. Αν έπρεπε να επιλέξεις, ποιο από τα δύο θα προτιμούσες;

Όπως δεν μπορεί να υπάρξει εισπνοή δίχως εκπνοή έτσι κι εγώ δεν μπορώ να διαχωρίσω τη συγγραφή ποίησης και θεατρικών έργων. Αγαπώ και τα δύο εξίσου.

Τι είναι αυτό που σε εμπνέει να γράφεις;

Η φύση, οι άνθρωποι, η τέχνη, η μουσική, μια μυρωδιά, μια ταινία, ένα καλό βιβλίο, μια συζήτηση ή μια τυχαία συνάντηση. Είναι ένας συνδυασμός των όλων.

Υπάρχει κάποια διαδικασία που ακολουθείς;

Στη συγγραφή χρησιμοποιώ συχνά βιογραφική προσέγγιση αλλά γίνομαι και παρατηρητής του κόσμου και των ερεθισμάτων που μου προσφέρει. Γίνομαι καλός δέκτης και αξιοποιώ την ικανότητα μου να μετατρέπω τα συναισθήματα που μου δημιουργούνται, μέσω αυτής της διαδικασίας, σε εικόνες τις οποίες μεταφέρω στο χαρτί.

Τι είναι αυτό που επιθυμείς να καταφέρεις μέσω της συγγραφής γενικά;

Επιθυμία μου είναι οι άνθρωποι να μπορέσουν να δουν τον κόσμο μέσα από ένα διαφορετικό φάσμα.  Να συνεπάρω, να προβληματίσω, να προκαλέσω συγκίνηση αλλά και γέλιο. Να παρακινήσω και να εμπνεύσω κόσμο σε προσωπικό αλλά και σε επαγγελματικό επίπεδο.

Είναι η συγγραφή υπερδύναμη τελικά;

Φυσικά. Πόσα βιβλία πολιτικού, θρησκευτικού, λογοτεχνικού και άλλου περιεχομένου άλλαξαν τον κόσμο; Οι συγγραφείς μπορούν να επηρεάσουν τον πολιτισμό, να  διαμορφώσουν την κοινή γνώμη, να φτιάξουν από το τίποτα τα πάντα, χρησιμοποιώντας απλά τον σωστό συνδυασμών λέξεων. Αυτό που λέω πάντα και πιστεύω ακράδαντά είναι πως, αν και οι λέξεις δεν έχουν υλική υπόσταση, η σημασία τους μπορεί να είναι τόσο βαριά που μπορούν να διαλύσουν, να αφυπνίσουν,  να εξυψώσουν ακόμη και να προκαλέσουν ριζικές αλλαγές στις σχέσεις και τις ζωές των ανθρώπων. Αυτό όντως είναι υπερδύναμη.

Κωμωδία ή δράμα;

Η συνύπαρξη τους είναι αναπόφευκτη. Δεν μπορεί να υπάρξει το ένα δίχως το άλλο.

Ποιους ποιητές/ποιήτριες ξεχωρίζεις;

Μ’ αρέσουν αρκετοί. Πάμπλο Νερουδα, Ράντγιαρντ Κίπλινγκ, Τ.Σ Έλιοτ, Ελύτης, Λειβαδίτης  και πολλοί άλλοι, αλλά έχω μια  ιδιαίτερη αδυναμία στην Κική Δημουλά.

Αγαπημένα ποιήματα;

Ξεχωρίζω το «Διάλογος ανάμεσα σε μένα και σε μένα» της Κικής Δημουλά και το εξαίρετο ποίημα «Αν» του Ράντγιαρντ Κίπλινγκ.

Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διάβασες;

«Το Νησί» της Βικτόρια Χίσλοπ, το οποίο, είναι η τέταρτη φορά που το διαβάζω και κάθε φορά με συνεπαίρνει όπως και την πρώτη φορά που το είχα διαβάσει.

Βραβεύτηκες πρόσφατα για τη συγγραφή του κωμικού Κυπριώτικου σκετς «Φουστάνια τζιαί Γινάθκια». Πόσο εύκολο ήταν για σένα να γράψεις στην Κυπριακή διάλεκτο;

Αν και κάποιος μπορεί να θεωρήσει, πως η απόδοση της κυπριακής  διαλέκτου σε γραπτό λόγο είναι κάτι πολύ εύκολο, στην πραγματικότητα είναι κάτι αρκετά απαιτητικό. Ο γραπτός όπως και ο προφορικός λόγος διαφέρει κατά πολύ από αυτούς του  παρελθόντος, αφού η ντοπιολαλιά μας έχει υποστεί πολλές παραλλαγές με την πάροδο του χρόνου. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι η ποίηση του Βασίλη Μιχαηλίδη σε σύγκρισή με τη σύγχρονη κυπριακή ποίηση. Ο λόγος του ανθρώπου ενσωματώνεται και εξελίσσεται ανάλογα με τον χρόνο, τον τόπο αλλά και την παιδεία. Η Κυπριακή διάλεκτος δεν κατάφερε να ξεφύγει από αυτό.

Πως νιώθεις  με το ανέβασμα του έργου σου «Κολιέ από Μαργαριτάρια» από το θέατρο Ανεμώνα;

Ευτυχής. Η συνεργασία μου, με το θέατρο Ανεμώνα ήταν κάτι που επιθυμούσα για αρκετό καιρό.

Πες μου λίγα λόγια για το «Κολιέ από Μαργαριτάρια».

Το «Κολιέ από Μαργαριτάρια» είναι εμπνευσμένο από την τραγική ζωή της Δήμητρας της Λέσβου. Το έργο είναι βασισμένο τόσο σε πραγματικά γεγονότα από τη ζωή ενός τρανς ατόμου, του Δημήτρη με καταγωγή από τη Λέσβο, όσο και σε μυθοπλασία. Το έργο κάνει πρεμιέρα  την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2024 στις 20:30. Τακτικές παραστάσεις στη Λευκωσία θα δίνονται Παρασκευή και Σάββατο στις 8.30  και τις Κυριακές στις 19.00

Σου ευχόμαστε λοιπόν κάθε επιτυχία. Θα ήθελες να μας αφήσεις με κάτι πριν τελειώσει η συνέντευξη μας.

The difficult is easy the impossible takes time.

Μαριλένα, σ’ ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου.