Σάσα Παπαλάμπρου «η μουσική μου διαδρομή ξεκίνησε από τότε που γεννήθηκα!»


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΜΑΡΙΑΝ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

1.) Σάσα σε καλωσορίζουμε. Πότε ξεκίνησε η μουσική σου διαδρομή και ποιές ήταν οι πρώτες αφορμές για να συμβεί αυτό;

Καλώς σας βρήκα. Θα έλεγα ότι η μουσική μου διαδρομή ξεκίνησε από τότε που γεννήθηκα! Αφορμή δε μπορούσε παρά να είναι ένα μουσικό οικογενειακό περιβάλλον, με δύο γονείς και δυο μεγαλύτερους αδερφούς μουσικούς, σε ερασιτεχνικό επίπεδο. Η καθημερινότητά μου ήταν γεμάτη από μουσική..

2.) Η προσωπική σου δισκογραφική δουλειά με τον τίτλο Crama είναι ιδιαίτερη. Πως προέκυψε αυτό το άλμπουμ;

Το άλμπουμ ‘Crama’ υπήρξε η δισκογραφική μου σύσταση στο κοινό. Με ακούσματα από την ελληνική παραδοσιακή μουσική και με μία παράλληλη έλξη για τη τζαζ από την παιδική μου ηλικία, προέκυψε αυτό το πάντρεμα των δύο μουσικών ειδών, το αποτέλεσμα του οποίου αποτυπώθηκε στο ‘Crama’.

3.) Πόσο κοντά είναι τελικά η παραδοσιακή μουσική με την Jazz;

Έχω την αίσθηση, κατόπιν της μεταπτυχιακής μου εργασίας ‘Φωνητικές εκτελεστικές πρακτικές στη Τζαζ και στην Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική: Ιστορικές- πολιτισμικές διαστάσεις’, πέρα από το ίδιο το καλλιτεχνικό ένστικτο, ότι μιλάμε για δύο μουσικά είδη που βρίσκονται πολύ πιο κοντά απ’ όσο νομίζουμε, παρά τη χρονολογική και χιλιομετρική τους απόσταση.

4.) Ετοιμάζεις κάτι άλλο αυτή την εποχή δισκογραφικά;

Εδώ και αρκετό καιρό, συγκεντρώνω υλικό από αγαπημένους δημιουργούς που ‘συναντιόμαστε’ καλλιτεχνικά, τόσο σε επίπεδο κοινής αισθητικής όσο και μουσικής σύμπλευσης, το οποίο πρόκειται να αποτελέσει το δεύτερο δισκογραφικό μου εγχείρημα.

5.) Πού διαφοροποιείται πιστεύεις ένας jazz μουσικός σε σχέση με μουσικούς άλλων ειδών;

Αν έπρεπε οπωσδήποτε να διακρίνουμε μια διαφοροποίηση σε σχέση με τους μουσικούς των υπόλοιπων μουσικών ειδών, θα έβλεπα τον ‘πειθαρχημένο’ τρόπο με τον οποίο πρέπει να διαχειριστεί τη μουσική του ελευθερία. Ο αυτοσχεδιασμός, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της τζαζ, αποτελεί εργαλείο, κατά το οποίο, όσο ακριβέστερη είναι η αίσθηση των μουσικών κανόνων που διαθέτει ο μουσικός, τόσο πιο εκτενή μπορούν να γίνουν τα όρια της εκτελεστικής του ελευθερίας.

6.) Ποιές είναι οι σημαντικότερες συνεργασίες σου ως τώρα; Ξεχωρίζεις κάποια;

Στον κόσμο της τζαζ, πάντα αναφέρω τον σπουδαίο διεθνή σαξοφωνίστα Δημήτρη Βασιλάκη, ο οποίος, από την αρχή της συνεργασίας μας, με εμπιστεύθηκε καλλιτεχνικά και με υποστήριξε σημαντικά. Δε μπορώ όμως να μην αναφέρω από τον κόσμο της έντεχνης μουσικής τον μέγα ερμηνευτή μας Γιάννη Κούτρα που αποτελεί αγαπημένη συνεργασία των τελευταίων ετών.

7.) Ποιες είναι οι αγαπημένες σου μουσικές και οι επιρροές γενικότερα;

Εκτός από την τζαζ και την ελληνική παραδοσιακή μουσική, μπορώ να συγκινηθώ από πολλά μουσικά στυλ, από την κλασική, με την οποία γαλουχήθηκα, μέχρι τα παλιά λαϊκά μας τραγούδια, τα οποία αποτελούσαν και χαρακτηριστικά ακούσματα μέσα στο σπίτι της παιδικής ηλικίας. Ίσως κι αυτός να είναι ο λόγος που επιλέγω να τραγουδάω και να παίζω κομμάτια από μία ευρεία ρεπερτοριακή γκάμα. Όμως κάθε φορά που μου δίνεται η ευκαιρία, αναφέρομαι στη συγκλονιστική μουσικό από το Αζερμπαϊτζάν Aziza Mustafa Zadeh που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην καλλιτεχνική μου τάση να ‘συνδέω’  ετερόκλητα μουσικά είδη.

8.) Θα σε ενδιέφερε στο μέλλον να κινηθείς δημιουργικά σε άλλους μουσικούς χώρους; Τι άλλο θα σου άρεσε να κάνεις;

Νομίζω ότι σε γενικότερα πλαίσια, ο κάθε καλλιτέχνης είναι ανοιχτός σε νέους μουσικούς ορίζοντες και εμπνέεται από την προοπτική διαφορετικών καλλιτεχνικών διαδρομών, ακόμα κι αν δεν τις έχει φανταστεί ποτέ. Τουλάχιστον στη δική μου περίπτωση, λειτουργώ με το σκεπτικό ενός εν δυνάμει σεναρίου που προκύπτει όχι μόνο από την επιθυμία μου, αλλά από την ίδια τη ζωή. Κάπως έτσι προέκυψαν οι μουσικοθεατρικές παραστάσεις στις οποίες είχα τη χαρά να συμμετέχω τα προηγούμενα χρόνια, όπως επίσης κι η αναπάντεχη συμμετοχή μου στην ταινία ‘Ουζερί Τσιτσάνης’.

9.) Τι άλλα καλλιτεχνικά σχέδια υπάρχουν για το μέλλον;

Καλώς εχόντων των πραγμάτων, μέσα στο καλοκαίρι είναι προγραμματισμένες πολυάριθμες συναυλίες σε όλη την Ελλάδα με τον Γιάννη Κούτρα, καθώς επίσης και κάποιες άλλες με το Crama, στις οποίες έχω τη χαρά της συνεργασίας με τους εξαιρετικούς μουσικούς Σωκράτη Γανιάρη στα τύμπανα και Χρήστο Κεχρή στο ηλ. μπάσο.

10.) Ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σου. 2 τελευταίες κουβέντες δικές σου προς όλους εμάς για κλείσιμο, όποιες θες εσύ.

Εγώ σας ευχαριστώ. Με αφορμή τα τελευταία γεγονότα στον τομέα της υγείας, το μόνο που θα ήθελα να πω είναι πως έχουμε μια μοναδική ευκαιρία- ελπίζω και η τελευταία υπό τέτοιες συνθήκες- για να κάνουμε μια βαθιά βουτιά στον εαυτό μας, να επαναπροσδιορίσουμε τους στόχους μας, τις αξίες μας, τις σχέσεις μας με τους αγαπημένους μας ανθρώπους. Είναι η ώρα της προσωπικής μας αλήθειας που, κατά τη γνώμη μου, είναι μονόδρομος προκειμένου να προσεγγίσουμε το ενδεχόμενο της προσωπικής μας ευτυχίας.