Μέταλλα & Ιχνοστοιχεία στη Διατροφή σου (14)

Μολυβδαίνιο (Μο)

Αποτελεί σημαντικό ιχνοστοιχείο για τον οργανισμό του ανθρώπου. Περιέχεται σε πολλά τρόφιμα, ωστόσο η ποσότητα του μολυβδαινίου στα τρόφιμα συνήθως εξαρτάται από την περιεκτικότητα του εδάφους και του νερού στο μέταλλο αυτό.

Διατροφικές πηγές Μολυβδαινίου

Τρόφιμαmcg / μερίδα DV (%)
Μαυρομάτικα μπιζέλια, βραστά, ½ φλιτζ.288640
Συκώτι,βόειο κρέας, 85 g104231
Φασόλια λίμα, βραστά, ½ φλιτζ.104231
Γιαούρτι, απλό, χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, 1 φλιτζ.2658
Γάλα, 2% λιπαρά, 1 φλιτζ.2249
Πατάτα, 1 μεσαία1636
Δημητριακά (π.χ. Cheerios), ½ φλιτζ.1533
Μπανάνα, 1 μεσαία1533
Λευκό ρύζι, μακρύκκκο, μαγειρεμένο, ½ φλιτζ.1329
Ψωμί, ολικής αλέσεως, 1 φέτα1227
Φιστίκια, 28 g1124
Κοτόπουλο, ψητό, 85 g920
Αυγό, 1 μεγάλο920
Σπανάκι, βρασμένο, ½ φλιτζ.818
Βόειο κρέας, 85 g818
Καρύδια πεκάν, 28 g818
Καλαμπόκι, γλυκό κίτρινο, μαγειρεμένο, ½ φλιτζ.613
Τυρί, τσένταρ, 28 g613
Τόνος, λευκός, κονσερβοποιημένος σε λάδι, 85 g511
Πατάτα, βρασμένη, ½ φλιτζ.49
Πορτοκάλι, 1 μεσαίο49
Φασολάκια, βραστά, ½ φλιτζ.37
Καρότα, ωμά, ½ φλιτζ.24
Σπαράγγια, βρασμένα, ½ φλιτζ.24

DV = Ημερήσια τιμή. Στόχος της είναι να βοηθήσει τους καταναλωτές να συγκρίνουν τα θρεπτικά συστατικά των τροφίμων και των συμπληρωμάτων διατροφής στο πλαίσιο μιας συνολικής δίαιτας. Η DV για το μολυβδαίνιο είναι 45mcg για ενήλικες και παιδιά ηλικίας 4 ετών και άνω. Τα τρόφιμα που παρέχουν 20% ή περισσότερο της DV θεωρούνται υψηλές πηγές θρεπτικών συστατικών, αλλά τρόφιμα που παρέχουν χαμηλότερα ποσοστά του DV συμβάλλουν επίσης σε μια υγιεινή διατροφή. Ο FDA δεν απαιτεί την αναγραφή του μολυβδαινίου στις ετικέτες τροφίμων εκτός εάν έχει προστεθεί μολυβδαίνιο στα τρόφιμα

Οφέλη στην υγεία του Μολυβδαινίου

  • Αποτελεί συστατικό αρκετών ενζύμων, ένα από τα οποία βοηθάει στην πρόληψη σοβαρής νευρολογικής διαταραχής στα βρέφη, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρο θάνατο.
  • Συμμετέχει στην επεξεργασία των πρωτεϊνών και του γενετικού υλικού όπως το DNA.
  • Βοηθάει στη διάσπαση φαρμάκων και τοξικών ουσιών που εισέρχονται στο σώμα.

Έλλειψη-Υπερβολική Πρόσληψη Μολυβδαινίου

Έλλειψη Μολυβδαινίου

Η έλλειψη είναι αρκετά σπάνια. Συμβαίνει μόνο σε άτομα με πολύ σπάνια γενετική διαταραχή που ονομάζεται ανεπάρκεια συμπαράγοντα μολυβδαινίου. Αυτή η διαταραχή εμποδίζει το σώμα να χρησιμοποιεί μολυβδαίνιο. Μπορεί να προκαλέσει

  • Επιληπτικές κρίσεις
  • Σοβαρή εγκεφαλική βλάβη που συνήθως οδηγεί σε θάνατο εντός ημερών μετά τη γέννηση

Υπερβολική πρόσληψη

Η οξεία τοξικότητα στο μολυβδαίνιο είναι σπάνια, αλλά μπορεί να συμβεί με έκθεση σε βιομηχανικά ορυχεία και μεταλλουργία.

Σε υγιείς ανθρώπους, η κατανάλωση δίαιτας με υψηλή περιεκτικότητα σε μολυβδαίνιο συνήθως δεν αποτελεί κίνδυνο, διότι το μολυβδαίνιο απεκκρίνεται γρήγορα στα ούρα

Ωστόσο υψηλές διαιτητικές προσλήψεις (10-15mg ημερησίως) έχουν συσχετιστεί με

  • αυξημένες συγκεντρώσεις ουρικού οξέος στο αίμα
  • αυξημένη συχνότητα εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας
  • πόνο στις αρθρώσεις

Καλύτερη απορρόφηση Μολυβδαινίου

Δεν υπάρχουν μελέτες που να συνδέουν την κατανάλωση του με άλλα θρεπτικά συστατικά με σκοπό την καλύτερη απορρόφηση.

Πάρης Παπαχρήστος
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.
Ιδρυτής του medNutrition.gr – Συγγραφέας