Παρουσίαση εκπαιδευτικών δράσεων του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδας από τη Σοφία Βγενοπούλου, Δράση Ανοικτή στο Κοινό


Θέατρο Αποθήκες

Δράσεις 2019-2020: Νέος σε έρημο νησί

Μια Εφηβική Σκηνή είναι ένας ζωντανός και δημιουργικός χώρος έκφρασης, προβληματισμού, ενεργητικής μάθησης, συνδιαλλαγής και επανατροφοδότησης. Είναι πεποίθησή μας πως η αισθητική εμπειρία της παρακολούθησης μιας παράστασης μπορεί –και οφείλει– να ανοίξει νέα μονοπάτια για προβληματισμό και αναστοχασμό στο μυαλό του έφηβου θεατή, αποτελώντας ένα πολύ συμμετοχικό, ενεργητικό και σίγουρα πολύ διαφορετικό είδος εκπαίδευσης απ’ αυτό που συχνά συντελείται στο πλαίσιο της σχολικής αίθουσας. Με αυτό κατά νου, με τεράστιο σεβασμό στο έργο του σύγχρονου παιδαγωγού-εκπαιδευτικού και σε συνεχή διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, σας προσκαλούμε στην ανοιχτή παρουσίαση των δράσεων και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μικρού Εθνικού, της παιδικής και νεανικής σκηνής του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας.

Η παρουσίαση των εκπαιδευτικών δράσεων του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδας θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 8 Μαρτίου στις 7.30μμ στο Θέατρο Αποθήκες ΘΟΚ στη Λευκωσία. Είσοδος ελεύθερη.

Σοφία Βγενοπούλου

Τον Μάιο του 2017 έγινε καλλιτεχνική υπεύθυνη της νεανικής σκηνής του Εθνικού Θεάτρου. Εργάζεται στην Αθήνα από το 2001 ως σκηνοθέτης και παιδοψυχίατρος, έπειτα από μία δεκαετία στις ΗΠΑ, όπου σπούδασε θέατρο και παιδοψυχιατρική. Είναι συνιδρύτρια της θεατρικής ομάδας GRASSHOPPER, το 2005, και καλλιτεχνική διευθύντρια της Grasshopper Youth, που πρωτοπορεί στο εφηβικό θέατρο στην Ελλάδα από το 2010.

Είναι απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής Πάτρας και ήταν μέλος του ερασιτεχνικού θεατρικού εργαστηρίου του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας (1984-1990). Σπούδασε υποκριτική στη Σχολή Stella Adler Conservatory (Νέα Υόρκη, 1991-1992) και έπειτα απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη δραματοθεραπεία από το New York University (1993-1995). Έκανε την ειδικότητά της στην παιδοψυχιατρική στο Mount Sinai Medical Center στη Νέα Υόρκη (1995-1997). Σπούδασε σκηνοθεσία και δραματουργία στο Πανεπιστήμιο Towson State (Βαλτιμόρη, 1999-2001).

Παράλληλα με τις σπουδές της, από το 1995 έως το 2000 εργάστηκε στον οργανισμό Creative Alternatives of New York ως εμψυχώτρια και ηθοποιός, οργανώνοντας θεατρικά εργαστήρια με στόχο την εκπαίδευση, την αισθητική παιδεία, την κοινωνική αποκατάσταση και ένταξη και την ενδυνάμωση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Το διάστημα 1993-1999 εργάστηκε σε πολλές παραστάσεις ως βοηθός σκηνοθέτη και συνεργάτιδα στη δραματουργική επεξεργασία. Έκανε την πρώτη της σκηνοθεσία στο Blackbox Theatre του Towson University με το δικό της έργο «Stolen goods» (1999). Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 2001, συνέχισε να εργάζεται ως παιδοψυχίατρος ιδιωτικά, αλλά και ως επιστημονική συνεργάτιδα στην Παιδοψυχιατρική Πανεπιστημιακή Κλινική του Νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία». Ως συνεργάτιδα της ΕΨΥΠΕ (Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Έφηβου), συντόνισε μεγάλο αριθμό σεμιναρίων σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με αντικείμενο την επιμόρφωση και την ευαισθητοποίηση σε θέματα ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων.

Το 2006 ξεκίνησε τη σκηνοθετική της δραστηριότητα και από το 2009 εστίασε τη δραστηριότητά της στο εφηβικό θέατρο και σε παράλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες. Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις: «Chatroom» (Θέατρο ΧΩΡΑ, 2009-2010), «DNA» του Dennis Kelly (Θέατρο του Νέου Κόσμου, 2010-2011), «Στην οθόνη φως» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 2011-2012), «Ελεύθερα ύδατα» του Γιάννη Τσίρου (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 2012-2013), «Tο τρένο» του Λένου Χρηστίδη (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 2013-2014), «Αθήνα, Γραμμή 1» των Βερολινέζων GRIPS (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 2017), «Το ταξίδι» των Α. Μάνου και Β. Κυριακού (Εθνικό Θέατρο, 2018-2019), «Πρίγκιπας και φτωχός» της Τζέμα Κένεντι (Εθνικό Θέατρο, 2018-2019) και άλλες 19 παραστάσεις για το εφηβικό κοινό, δουλεύοντας με εφηβικούς θιάσους και πληθώρα εφηβικών ομάδων την περίοδο 2011-2019.

Το 2011 εμπνεύστηκε την ιδέα ενός φεστιβάλ εφηβικού θεάτρου με νεοσύστατες θεατρικές ομάδες εφήβων και παράλληλο στόχο τη δημιουργία σύγχρονου δραματολογίου για νέους. Το Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου υιοθετήθηκε την επόμενη χρονιά από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και συνδιοργανώθηκε από την ομάδα της (Grasshopper Youth) και τη Στέγη μέχρι το 2017. Στην προσπάθεια να δημιουργήσει γέφυρες ανάμεσα στην καλλιτεχνική και στην εφηβική κοινότητα, συντόνισε την ανάθεση συγγραφής εφηβικών έργων σε καταξιωμένους Έλληνες συγγραφείς (αλλά και νέα ταλέντα), δημιουργώντας, για πρώτη φορά, έναν ουσιαστικό όγκο σύγχρονων ελληνικών κειμένων για εφήβους.

Το 2013 συνέλαβε την ιδέα και έγραψε το σενάριο για μια ταινία μικρού μήκους με τίτλο «Όσο μπορείς», εμπνευσμένη από το ομώνυμο ποίημα του Κ. Καβάφη, που γυρίστηκε με τους έφηβους του 1ου Διαπολιτισμικού Σχολείου της Αθήνας, σε σκηνοθεσία του Γρηγόρη Ρέντη και παραγωγή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.

Υπήρξε μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής για το πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων του Ιδρύματος της Βουλής από το 2014 έως το 2017, χρονιά που ανέλαβε το Μικρό Εθνικό. Προώθησε με την ομάδα της εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία, υποβαθμισμένες περιοχές, ιδρύματα και χώρους ιδιαίτερου εκπαιδευτικού πλαισίου και επιδίωξε συνεργασίες με θεσμούς και ιδρύματα όπως ο Συνήγορος του Παιδιού και το Ίδρυμα της Βουλής των Εφήβων.

Ως υπεύθυνη στο Μικρό Εθνικό, συντονίζει, εκτός από το ετήσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, και τα προγράμματα ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ και ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, δύο προγράμματα που απευθύνονται σε εφηβικές ομάδες της επαρχίας.