Μέταλλα & Ιχνοστοιχεία στη Διατροφή σου (10)

Φθόριο (F)

Αποτελεί ένα μέταλλο απαραίτητο για τη μοναδική ικανότητα πρόληψης της φθοράς των δοντιών. Καθιστά την εξωτερική επιφάνεια των δοντιών (σμάλτο) πιο ανθεκτική στις επιθέσεις οξέων που προκαλούν φθορά των δοντιών. Δεδομένου ότι η ποσότητα φθορίου στα τρόφιμα μπορεί να κυμαίνεται πολύ, συνήθως προστίθεται στις περισσότερες δημόσιες παροχές νερού.

Διατροφικές πηγές Φθορίου

Η πρόσληψη του φθορίου γίνεται κυρίως από το νερό

Ορισμένα τρόφιμα μπορούν να υποστούν επεξεργασία χρησιμοποιώντας φθοριούχο νερό ή μπορεί να απορροφήσουν φθόριο από το έδαφος. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα φύλλα τσαγιού, τα οποία μπορεί να περιέχουν φθόριο σε υψηλότερες ποσότητες από άλλα τρόφιμα.

Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται τρόφιμα πλούσια σε φθόριο.

Τρόφιμα mg / μερίδαDV (%)
Μαύρο τσάι (παρασκευάζεται με νερό βρύσης), 1 φλιτζ.0,8822
Χυμός φρούτων (σταφύλι), 1 φλιτζ.0,359
Μπλε καβούρι, κονσέρβα, 100 g0,215
Καφές, 225 mL0,2155
Γαρίδες, κονσέρβα, 100 g0,2015
Νερό βρύσης, 225 mL0,174
Μαγειρεμένο πλιγούρι βρώμης, 1 φλιτζ.0,1674
Γάλα αμυγδάλου σοκολάτα, 1φλιτζ.0,164
Μπύρα, 340mL0,164
Κρασί, 100 g0,154
Νερό με φυσικές γεύσεις φρούτων και γλυκαντικά χαμηλών θερμίδων,100 g0,1053
Σόδα, 100 g0,082
Καρότα, μαγειρεμένα, 1 φλιτζ.0,072
Σπανάκι, βρασμένο, 1 φλιτζ.0,072
Πατάτα, 1 μεσαία0,0672
Ρύζι, λευκό, 1 φλιτζ.0,642
Σταφίδες, 28 g0,0612
Στρείδια, 85 g0,0531
Σπαράγγια, 1 φλιτζ.0,041

DV = Ημερήσια τιμή. Στόχος της είναι να βοηθήσει τους καταναλωτές να συγκρίνουν τα θρεπτικά συστατικά των τροφίμων και των συμπληρωμάτων διατροφής στο πλαίσιο μιας συνολικής δίαιτας. Η DV για το φθόριο είναι 4mg για ενήλικες και παιδιά ηλικίας 4 ετών και άνω. Τα τρόφιμα που παρέχουν 20% ή περισσότερο της DV θεωρούνται υψηλές πηγές θρεπτικών συστατικών, αλλά τρόφιμα που παρέχουν χαμηλότερα ποσοστά του DV συμβάλλουν επίσης σε μια υγιεινή διατροφή.

Χρήσιμο tip

Σημαντικές ποσότητες φθορίου προσλαμβάνονται καθημερινά από ορισμένα προϊόντα οδοντιατρικής φροντίδας, όπως οδοντόκρεμα και ξεπλύματα στόματος.

Οφέλη στην υγεία του Φθορίου

  • Ενισχύει τη γερή δόμηση των οστών
  • Προστατεύει τις οδοντικές κοιλότητες από τη φθορά

Έλλειψη-Υπερβολική Πρόσληψη του Φθορίου

Έλλειψη Φθορίου

  • Κίνδυνος καταγμάτων οστού (χρειάζονται περισσότερες έρευνες)
  • Αυξημένο κίνδυνο για τερηδόνα

Υπερβολική πρόσληψη

  • Οδοντιατρική φθορίωση (χαρακτηρίζεται από οπτικές αλλαγές στην εμφάνιση των δοντιών)
  • Σκελετική φθορίωση (είναι μια ασθένεια των οστών που περιλαμβάνει τη συσσώρευση φθορίου στα οστά για πολλά χρόνια)
  • Κίνδυνος καταγμάτων οστού (χρειάζονται περισσότερες έρευνες)

Καλύτερη απορρόφηση Φθορίου

  • Προσοχή στο συνδυασμό τροφίμων πλούσια σε ασβέστιο και φθόριο. Καθώς το ασβέστιο δημιουργεί αδιάλυτους σχηματισμούς με το φθόριο και είναι ικανό να μειώσει σημαντικά την απορρόφηση και χρήση του φθορίου όταν βρίσκεται στο ίδιο γεύμα. Ίδια δράση παρουσιάζει και το μαγνήσιο.
  • Αντίθετα ο συνδυασμός με τρόφιμα πλούσια σε φώσφορο (π.χ. ψάρια, αυγά, ξηροί καρποί κλπ) αυξάνουν τη βιοδιαθεσιμότητα του φθορίου.

Πάρης Παπαχρήστος
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.
Ιδρυτής του medNutrition.gr – Συγγραφέας