Με τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας διερευνάται ο ρόλος του φόβου των νέων στην ανάπτυξη βίαιης και εγκληματικής συμπεριφοράς


Ερευνητές στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου συμμετέχουν σε ερευνητική ομάδα με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο Virginia Commonwealth University των ΗΠΑ, με χρηματοδότηση ύψους 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων, για να μελετήσουν διαταραχές συμπεριφοράς και περιορισμένα κοινωνικά συναισθήματα, χρησιμοποιώντας τη τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας

Πώς μπορεί η εικονική πραγματικότητα να βοηθήσει στη διερεύνηση του ρόλου του φόβου στους/στις νέους/νέες που διατρέχουν κίνδυνο άσκησης βίας και διάπραξης εγκλήματος;

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής Κώστας Φάντης του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου συμμετέχει σε ερευνητική ομάδα των ΗΠΑ, με επικεφαλής τον Επίκουρο Καθηγητή Nicholas Thomson του ερευνητικού πανεπιστημίου Virginia Commonwealth University (VCU) στη Βιρτζίνια των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, η οποία θα μελετήσει διαταραχές συμπεριφοράς και περιορισμένα κοινωνικά συναισθήματα χρησιμοποιώντας την εικονική πραγματικότητα ( virtual reality ή VR) μετά από επιχορήγηση ύψους 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων από το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας των ΗΠΑ.

Η διαταραχή συμπεριφοράς – που συχνά χαρακτηρίζεται από επιθετικότητα, κλοπή, βανδαλισμό, παραβιάσεις κανόνων και ψέματα – είναι μια από τις πιο διαδεδομένες και εξουθενωτικές ψυχιατρικές διαταραχές που εμφανίζονται κατά την παιδική ηλικία και την εφηβεία.

Υπάρχει μια υποομάδα ατόμων με διαταραχή συμπεριφοράς που είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε χρόνια βία και εγκληματική συμπεριφορά. Αυτά τα άτομα εμφανίζουν σοβαρά συμπτώματα συμπεριφοράς και προσωπικότητας, που ονομάζονται ψυχοπαθητικά, με περιορισμένα κοινωνικά συναισθήματα ή χαρακτηριστικά σκληρότητας, που περιλαμβάνουν την εχθρότητα απέναντι σε άλλους, την έλλειψη ενσυναίσθησης ή ενοχής για τις βίαιες συμπεριφορές τους και ρηχή ή μειωμένη συναισθηματική έκφραση.

Ο Nicholas Thomson, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Χειρουργικής στη Σχολή Ιατρικής και το Τμήμα Ψυχολογίας στο Κολλέγιο Ανθρωπιστικών και Επιστημών του Virginia Commonwealth University και τα υπόλοιπα μέλη της ερευνητικής ομάδας, έλαβαν πενταετή επιχορήγηση ύψους 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων από το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας, για να μελετήσουν τη  διαταραχή της συμπεριφοράς.

Στόχος της μελέτης της ομάδας ερευνητών, με τίτλο “Distinguishing Youth with Conduct Disorder with Callous-Unemotional Traits using Cardiovascular Psychophysiology During Virtual Reality Fear Induction: Testing for Sex Differences,” που εστιάζει στους ρόλους του φόβου και της ατρόμητης συμπεριφοράς μεταξύ των νέων με περιορισμένα κοινωνικά συναισθήματα, είναι να ρίξει νέο φως στους μηχανισμούς που διέπουν τα συναισθηματικά και συμπεριφορικά τους προβλήματα, επιτρέποντας έτσι μια πιο στοχευμένη προσέγγιση στη θεραπεία των νέων που παρουσιάζουν διαταραχή διαγωγής.

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής Κώστας Φάντης εξήγησε ότι οι έρευνές του στο Πανεπιστήμιο Κύπρου έχουν αναδείξει ότι οι νέοι με ψυχοπαθητικά και με περιορισμένα κοινωνικά συναισθήματα συχνά δεν αισθάνονται φόβο, αλλά και αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν τον φόβο σε άλλους. Αυτό το έλλειμμα φόβου μπορεί να διαταράξει την τυπική κοινωνική ανάπτυξη, αυξάνοντας τη σταθερότητα και την ανάπτυξη χαμηλής ενσυναίσθησης αλλά και βίαιης ή εγκληματικής συμπεριφοράς. Αυτή η νέα μελέτη στοχεύει να δοκιμάσει την υπόθεση του χαμηλού φόβου μεταξύ νέων με αντικοινωνική συμπεριφορά με τον ακριβή προσδιορισμό και μέτρηση του φόβου. Οι συμμετέχοντες/ουσες θα χρησιμοποιήσουν ένα συναρπαστικό σύστημα εικονικής πραγματικότητας, ενώ οι ερευνητές θα μετρούν τις νευροφυσιολογικές τους αντιδράσεις. Ο Δρ. Φάντης ανάφερε ότι θα είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη πρωτοκόλλων που συνδυάζουν μετρήσεις νευροφυσιολογίας και ηλεκτρομυογραφίας προσώπου με εικονική πραγματικότητα. Η έρευνα αυτή θα έχει σημαντικές προεκτάσεις για τη θεραπεία νέων με διαταραχή διαγωγής», κατέληξε.

Οι συμμετέχοντες/ουσες στη νέα μελέτη ερευνητών με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Κύπρου, υπό το συντονισμό του Πανεπιστημίου VCU θα χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία VR για να βιώσουν μια ήπια έκθεση σε κοινές φοβίες.