Johann Christian Bach: Συμφωνία σε Σολ ελάσσονα, έργο 6, αρ. 6
Johann Sebastian Bach: Κοντσέρτο για βιολί σε Μι μείζονα, BWV 1042
Διπλό κοντσέρτο για όμποε και βιολί σε Ρε ελάσσονα, BWV 1060
Joseph Haydn: Συμφωνία αρ. 82 σε Ντο μείζονα, Hob. I:82, «Η αρκούδα»
Sorin Alexandru Horlea βιολί
Simeon Spasov όμποε
Kωνσταντίνος Αναστασιάδης βιολί
Paul Goodwin μαέστρος
Στις συναυλίες Premiere 3, η Σ.Ο.Κ. καλωσορίζει τον Paul Goodwin, έναν από τους πιο πολυσχιδείς μαέστρους της εποχής μας, και διεθνώς αναγνωρισμένο εμπειρογνώμονα στην ιστορικά ενημερωμένη ερμηνεία. Ο Goodwin θα διευθύνει ένα άκρως ενδιαφέρον πρόγραμμα με έργα της οικογένειας Bach και του Haydn.
Τρεις εξαιρετικοί μουσικοί της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου θα εμφανιστούν ως σολίστ. Ο βιολιστής Sorin Alexandru Horlea θα ερμηνεύσει το λαμπρό Κοντσέρτο για βιολί σε Μι μείζονα, BWV 1042 του Johann Sebastian Bach — ένα ζωντανό και δεξιοτεχνικό έργο με ιταλικές επιρροές, ιδιαίτερα από το ύφος του Vivaldi. Ο κορυφαίος ομποΐστας της Ορχήστρας Simeon Spasov μαζί με τον βιολονίστα Κωνσταντίνο Αναστασιάδη θα ερμηνεύσουν το εκφραστικό Διπλό κοντσέρτο για όμποε και βιολί σε Ρε ελάσσονα, BWV 1060 του Bach όπου ξεδιπλώνεται ένας πλούσιος και απολαυστικός μουσικός διάλογος μεταξύ των δύο σολίστ.
Η συναυλία θα ξεκινήσει με τη Συμφωνία σε Σολ ελάσσονα, αρ. 6, έργο 6 του Johann Christian Bach — ένα έργο συναισθηματικού βάθους και έντασης, διαποτισμένο με το ύφος του Sturm und Drang, αναδεικνύοντας τον ρόλο του Christian Bach ως γέφυρα ανάμεσα στη μπαρόκ και την κλασική εποχή.
Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με τη Συμφωνία αρ. 82 σε Ντο μείζονα του Joseph Haydn, γνωστή ως «Η Αρκούδα», την πρώτη από τις συμφωνίες «του Παρισιού», γεμάτη ενέργεια, κομψότητα και ένα φινάλε που θυμίζει τον παλμό μουσικής για αρκούδα που χορεύει.
Υποστηρικτές: Δήμος Λάρνακας
Τιμές εισιτηρίων:
Ζώνη Α: €18 / €14 (μειωμένο)
Ζώνη Β: €13 / €10 (μειωμένο)
Δικαιούχοι μειωμένων εισιτηρίων:
Μαθητές, στρατιώτες, φοιτητές, συνταξιούχοι, πολύτεκνες και πενταμελείς οικογένειες με παρουσίαση ταυτότητας. Δωρέαν είσοδος σε άτομα με αναπηρίες.
Προπώληση εισιτηρίων:
Θέατρο Παλλάς, Πύλη Πάφου (Γωνία Ρηγαίνης και Αρσινόης, 1010 Λευκωσία, 22 410181):
Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας Γ. Λυκούργος (Λεωνίδα Κιούπη, Λάρνακα, 24 665794):
Aπό την ιστοσελίδα cyso.interticket.com και 1,5 ώρα πριν την έναρξη.
Πληροφορίες: 22 463144, www.cyso.org.cy
PAUL GOODWIN – μαέστρος
Ο Paul Goodwin είναι διεθνώς αναγνωρισμένος για τις ιστορικά ενημερωμένες του ερμηνείες μουσικής όλων των εποχών, το ευρύ του ρεπερτόριο και το ενδιαφέρον του για τη σύγχρονη μουσική. Παθιάζεται να μεταφέρει το στύλ εκτέλεσης της κάθε εποχής στο σύγχρονο ορχηστρικό τοπίο και να δημιουργεί ασυνήθιστα και δυναμικά προγράμματα όπου αντιπαραβάλλει παλαιά με σύγχρονα έργα.
Ανάμεσα σε άλλα, διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Carmel Bach Festival της Καλιφόρνια, Κύριος Φιλοξενούμενος Μαέστρος της English Chamber Orchestra. Συνεργάτης Μαέστρος της Ακαδημίας Παλαιάς Μουσικής (Academy of Ancient Music). Σήμερα είναι ο Κύριος Φιλοκενούμενος Μαέστρος της Capella Aquileia και Διευθυντής της Ιστορικά Ενημερωμένης Εκτέλεσης στην Ανώτατη Μουσική Σχολή «Βασίλισσα Σοφία» στη Μαδρίτη.
Η διεθνής του φήμη στηρίζεται και στο εκτενές του συμφωνικό ρεπερτόριο, έχοντας διευθύνει κορυφαίες ορχήστρες όπως τη Φιλαρμονική του BBC, Συμφωνική Ορχήστρα της Πόλης του Μπέρμιγκχαμ και Συμφωνική του Σαν Φρανσίσκο. Έχει συνεργαστεί με φημισμένους σολίστ, περιλαμβανομένων των Kiri Te Kanawa, Joshua Bell, και Mstislav Rostropovich.
Στον τομέα της όπερας, ο Goodwin έχει διευθύνει επιτυχημένες παραγωγές όπως Cosi fan Tutte στη Βασιλική Όπερα Δανίας και Rape of Lucretia του Britten στο Teatro Real της Μαδρίτης. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ Carmel, έχει διευθύνει πληθώρα σπουδαίων έργων, όπως Idomeneo του Mozart και The Rake’s Progress του Stravinsky.
Έχοντας λάβει πολυάριθμα βραβεία για ηχογραφήσεις του, τα άλμπουμ του με την Academy of Ancient Music για την Harmonia Mundi Records εχουν λάβει εξαίρετες κριτικές, περιλαμβανομένων και υποψηφιοτήτων για Καλύτερο Σύχρονο Κλασικό Έργο στα βραβεία Grammy. Ηχογραφήσεις που ξεχωρίζουν περιλαμβάνουν τη Zaïde του Mozart και Eternity’s Sunrise του Taverner. Οι ηχογραφήσεις του περιλαμβάνουν επίσης Elgar με την English Chamber Orchestra και τρεις όπερες του Handel με την Ορχήστρα Δωματίου της Βασιλείας για την Harmonía Mundi.
Ως αναγνώριση της συνεισφοράς του, του απονεμήθηκε το Τιμητικό Βραβείο Handel το 2007. Για τον εορτασμό των 11 χρόνων θητείας στο Carmen Bach Festival, έχει δημιουργηθεί για το φεστιβάλ μία θέση / υποτροφία προς τιμήν του.
Εντός της καλλιτεχνικής περιόδου 2024-25, ο Goodwin διηύθυνε πολλές κορυφαίες ορχήστρες, περιλαμβανομένων της Εθνικής Φιλαρμονικής της Πολωνίας, της Φιλαρμονικής της Κρακοβίας, την Όπερα Δωματίου της Βαρσοβίας και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα του Μεξικού. Μελλοντικές συνεργασίες περιλαμβάνουν τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, την Ορχήστρα Μπετόβεν Βόννη και τη Φιλαρμονική George Enescu.
SORIN ALEXANDRU HORLEA – βιολί
Ο Sorin Alexandru Horlea γεννήθηκε στο Βουκουρέστι. Ακολούθησε μουσικές σπουδές με καθηγητές τους Octav Savitchi και Daniel Podlovschi. Επίσης, παρακολούθησε μαθήματα με τους Eugen Sarbu Sherban Lupu και Viktor Pikaizen. Το 1997 κέρδισε το 3o βραβείο στο διαγωνισμό George Enescu Childhood Memories στο Βουκουρέστι. Έχει παίξει σε σημαντικές ορχήστρες όπως την Ορχήστρα Δωματίου της Ραδιοφωνίας του Βουκουρεστίου, την Ορχήστρα Δωματίου Φιλαρμόνια και την Όπερα του Βουκουρεστίου, και εκτεταμένα με τη Φιλαρμονική George Enescu.
Το 2000 έγινε βοηθός εξάρχων στην Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα του Λιβάνου. Από το 2005 είναι μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου στην ομάδα των α’ βιολιών. Επίσης, εργάζεται ως καθηγητής βιολιού στην Ακαδημία της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Κύπρου.
Παράλληλα με τη δραστηριότητα του ως μουσικός ορχήστρας, ο Sorin παρουσιάζεται και ως σολίστ καθώς και με διάφορα σύνολα μουσικής δωματίου σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή, με ρεπερτόριο κλασικής αλλά και μουσικής τζαζ και παραδοσιακής μουσικής. Υπήρξε μέλος του Cyprus String Quartet, και του λαϊκού σχήματος Danube Quartet. Συχνά παρουσιάζει σύγχρονη μουσική, ως φιλοξενούμενος καλλιτέχνης του Φεστιβάλ Avaton και μέλος του Chronos Ensemble και του Ensemble Cyclamen.
Το 2016, ο Sorin ξεκίνησε να εκπαιδεύεται και στη βιόλα, για να διευρύνει τους μουσικούς του ορίζοντες. Το 2019, μαζί με δύο πρώην μαθητές του, ίδρυσε το Κουαρτέτο Εγχόρδων Fusionia, όπου παίζει το μέρος της βιόλας. Eπίσης, κάνει διασκευές και συνθέτει για το σύνολο. Το 2024 του κουαρτέτο εξέδωσε τον πρώτο του δίσκο με τίτλο “Enarxis”.
Ο Sorin έχει επίσης εκδόσει δύο άλμπουμ με την πιανίστα Anita Tomasevich: “Nocturnal Ballads” (2019) καθώς και CD με την Σονάτα για βιόλα του Shostakovich Viola και την 1η Σονάτα για βιολί του Prokofiev (2024).
SIMEON SPASOV – όμποε
O Simeon Spasov γεννήθηκε το 1988 στη Βάρνα της Βουλγαρίας. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο όμποε στην Εθνική Σχολή Τεχνών της Βάρνας. Συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στην Εθνική Μουσική Ακαδημία της Σόφιας, κοντά στον καθηγητή Spiro Petkov, από όπου αποφοίτησε με πτυχίο Master’s στο όμποε. Στη διάρκεια των σπουδών του ο Simeon έλαβε μέρος σε πληθώρα διεθνών διαγωνισμών όμποε και μουσικής δωματίου.
Ο Simeon Spasov υπήρξε μέλος ορχηστρών όπως η Συμφωνική Ορχήστρα Ραδιοφωνίας της Σόφιας, η Κρατική Ακαδημαïκή Ορχήστρα Σόφιας και η Νέα Συμφωνική Ορχήστρα Σόφιας. Από το 2012 μέχρι το 2018 διετέλεσε βοηθός κορυφαίο όμποε στη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αμαζoνίας στη Μαναούς της Βραζιλίας. Tο 2018, ανέλαβε τη θέση του κορυφαίου ομποΐστα στη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου.
Η εκτενής του δραστηριότητα ως παιδαγωγός στη Βουλγαρία και Βραζιλία συνεχίζεται τώρα στο Μουσικό Σχολείο της Πάφου στην Κύπρο, όπου μεταδίδει τη γνώση του για το όμποε σε νεαρούς ταλαντούχους ομποΐστες.
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ – βιολί
Ο Κωνσταντίνος Αναστασιάδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σε ηλικία έξι ετών ξεκίνησε τις σπουδές βιολιού στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσσαλονίκης. Αποφοίτησε από την τάξη της Z. Ζλάτεβα με Δίπλωμα Βιολιού, βαθμό «Άριστα παμψηφεί» και έπαινο εξαιρετικής επίδοσης. Στη συνέχεια φοίτησε στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Trossingen, από όπου έλαβε με «Άριστα» το Πτυχίο Ειδίκευσης Βιολιού, καθώς και Μεταπτυχιακό Δίπλωμα με κατεύθυνση Ορχήστρας και Μουσικών Συνόλων, υπό την καθοδήγηση των R. Yildiz και J. Rampf. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με τους Δ. Χανδράκη, Γ. Δεμερτζή, Σ. Παπάνα, Α. Σουσάμογλου, Z. Bron κ.ά. Υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών.
Σε ηλικία έντεκα ετών απέσπασε το Β΄ Βραβείο στον Διαγωνισμό Κεντρικής Μακεδονίας και το Γ΄ Βραβείο στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Βιολιού. Έχει συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης σε εκπαιδευτικά προγράμματα και σε ηλικία δεκαεννέα ετών, διετέλεσε εξάρχων βιολιστής της Κρατικής Ορχήστρας Νέων Θεσσαλονίκης. Έχει συνεργαστεί με τη Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz και υπήρξε πρώτος επιλαχών για συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (σεζόν 2015-2016).
Συμμετέχει ενεργά σε σχήματα μουσικής δωματίου, όπως οι Orpheus Soloists, με συναυλίες και ηχογραφήσεις, ενώ έχει εμφανιστεί σε σημαντικές αίθουσες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2022 είναι μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου στα Α΄ Βιολιά.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
JOHANN CHRISTIAN BACH
5 Σεπτεμβρίου 1735, Λειψία – 1 Ιανουαρίου 1782, Λονδίνο
Συμφωνία σε Σολ ελάσσονα, έργο 6, αρ. 6
Η Συμφωνία σε Σολ ελάσσονα του Johann Christian Bach αποτελεί ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά έργα της μεταβατικής εποχής ανάμεσα στο ύστερο Μπαρόκ και την πρώιμη Κλασική περίοδο. Ο Johann Christian —ο νεότερος γιος του Johann Sebastian Bach και γνωστός στο κοινό της εποχής του ως “the London Bach”— υπήρξε μια καθοριστική μορφή στη διαμόρφωση του νέου αισθητικού ιδεώδους που θα φτάσει στην πλήρη του ωριμότητα μέσα από τα έργα του Joseph Haydn και του Wolfgang Amadeus Mozart.
Η συμφωνία γράφτηκε γύρω στο 1765 και ανήκει στην περίοδο όπου ο συνθέτης βρισκόταν ήδη εγκατεστημένος στο Λονδίνο, κατέχοντας τη θέση του Μουσικού Διευθυντή (Music Master) στη Βασιλική Αυλή του Λονδίνου. Το έργο αντικατοπτρίζει το ύφος του Sturm und Drang («Θύελλα και Ορμή»), ένα αισθητικό ρεύμα που αναπτύχθηκε στη Γερμανία τη δεκαετία του 1760 και συνδέθηκε τόσο με τη λογοτεχνία όσο και με τη μουσική. Στην μουσική, το Sturm und Drang εκδηλώνεται με δραματικές αντιθέσεις, έντονες αλλαγές διάθεσης και συναισθήματος, ξαφνικές μετατροπίες, έντονα ρυθμικά σχήματα και σκοτεινές τονικότητες, στοιχεία που αποδίδουν τη συναισθηματική ταραχή και την εσωτερική ένταση του ανθρώπινου ψυχισμού — σε αντίθεση με τη λογική και την ισορροπία του πρώιμου κλασικισμού.
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα του Allegro con spirito, το έργο αποκαλύπτει αυτή τη θυελλώδη ενέργεια. Οι δυναμικές αντιθέσεις, οι κοφτές ρυθμικές φράσεις και οι ξαφνικές παύσεις δημιουργούν μια σχεδόν θεατρική ατμόσφαιρα, όπου η μελωδία κυριαρχεί έναντι της πολυφωνίας. Ο Johann Christian εγκαταλείπει τη σύνθετη, αυστηρή μπαρόκ γραφή του πατέρα του και προτιμά έναν διαφανή, συγκινησιακά φορτισμένο ήχο, πιο κοντά στο ιταλικό ύφος του Carl Philipp Emanuel Bach και του Johann Stamitz.
Το Andante που ακολουθεί, σε σχετική μείζονα τονικότητα, φέρει τον λυρισμό και τη λεπτότητα που θα χαρακτηρίσουν τον ώριμο κλασικισμό. Εδώ ο “Λονδρέζος Bach” αποκαλύπτει τη ροπή του προς την καθαρή μελωδία και την εκφραστική ευγένεια, προαναγγέλλοντας τη μουσική γλώσσα του Mozart, ο οποίος γνώρισε και θαύμασε προσωπικά τον Johann Christian στο Λονδίνο το 1764.
Το Finale (Allegro molto) επιστρέφει στον δραματικό τόνο της αρχής, με ζωηρό ρυθμικό σφρίγος. Το ύφος θυμίζει θεατρική σκηνή —όχι τυχαία, αφού ο Johann Christian υπήρξε και επιτυχημένος συνθέτης όπερας— και το έργο ολοκληρώνεται με ένα φινάλε γεμάτο ενέργεια, πνοή και ορμητικότητα.
Ο Johann Christian υπήρξε πρωτοπόρος της εκφραστικότητας και του συναισθήματος στη μουσική, και μέσω της Συμφωνίας σε Σολ ελάσσονα –που αποτελεί γέφυρα ανάμεσα στο μπαρόκ και τον κλασικισμό- άνοιξε τον δρόμο για τη συμφωνική τέχνη που θα κυριαρχήσει τις επόμενες δεκαετίες.
JOHANN SEBASTIAN BACH
31 Μαρτίου 1685, Άιζεναχ – 28 Ιουλίου 1750, Λειψία
Κοντσέρτο για βιολί αρ. 2, σε Μι μείζονα, BWV 1042
Το Κοντσέρτο για βιολί αρ. 2, είναι ένα από τα λαμπρότερα παραδείγματα του κοντσερτάντε ύφους της δεκαετίας του 1720 και ένα από τα πιο δεξιοτεχνικά έργα του βιολιστικού ρεπερτορίου. Πιθανότατα γράφτηκε στη Λειψία ή στο Κέτεν (Köthen), όπου ο Bach υπηρέτησε ως Μουσικός Διευθυντής (Kapellmeister) στην αυλή του Πρίγκιπα Λεοπόλδου — μια περίοδο έντονης δημιουργικότητας που του επέτρεψε να πειραματιστεί με νέες φόρμες και να αφομοιώσει το ιταλικό ύφος του Antonio Vivaldi.
Το πρώτο μέρος, Allegro, διακρίνεται για την διαύγεια και ισορροπία της αρχιτεκτονικής του. Σολίστ και ορχήστρα ανταλλάζουν ιδέες με καθαρότητα, ρυθμικά έντονα και καλοκαμωμένα μοτίβα που διατηρούν μια συνεχή ζωντανή ροή. Η λαμπρότητα της μουσικής και η ζωντάνια των θεμάτων αποκαλύπτουν την ευρηματικότητα του Bach στη μορφή του ιταλικού κοντσέρτου το οποίο εμπλουτίζει με τη χαρακτηριστικά δική του χρήση της αντίστοιξης.
Το Adagio, με τη βαθιά λυρικότητά του, αποτελεί μία από τις πιο εκφραστικές στιγμές της μπαρόκ μουσικής. Μια υποβλητική, σχεδόν φωνητική μελωδία του σόλο βιολιού ξεδιπλώνεται πάνω από μια απλή, αλλά εξαιρετικά εκφραστική αρμονική συνοδεία. Πρόκειται για μουσική όπου κυριαρχεί η ενδοσκόπηση, ο εσωτερικός διαλόγος και πνευματικής ανάτασης — ένα είδος «άριας χωρίς λόγια».
Το φινάλε, Allegro assai, επιστρέφει στην εκρηκτική δεξιοτεχνία και τον χορευτικό ρυθμό του πρώτου μέρους. Εδώ, ο Bach συνδυάζει τη δομική αυστηρότητα με την καθαρή χαρά της μουσικής κίνησης, προσφέροντας ένα φινάλε γεμάτο ενέργεια, χάρη και πνευματική ευφορία.
Το έργο συνοψίζει τον ιδανικό κόσμο του Bach: την τέλεια ένωση της τεχνικής, της πνευματικότητας και της ανθρώπινης ευαισθησίας.
Διπλό κοντσέρτο για όμποε και βιολί σε Ρε ελάσσονα, BWV 1060
Το Διπλό κοντσέρτο για όμποε και βιολί σε Ρε ελάσσονα, BWV 1060 συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο εκφραστικά και γοητευτικά έργα του Johann Sebastian Bach.
Η ιστορία του έργου είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα: η εκδοχή που σώζεται σήμερα αποτελεί μια μεταγραφή για δύο τσέμπαλα (Concerto for Two Harpsichords in C minor, BWV 1060), την οποία ο ίδιος ο Bach πραγματοποίησε λίγα χρόνια μετά από την αρχική εκδοχή. Οι μουσικολόγοι, ωστόσο, θεωρούν ότι η αρχική μορφή του έργου –γραμμένη γύρω στο 1730– ήταν για όμποε και βιολί, με συνοδεία εγχόρδων και συνεχούς μπάσου.
Στην αρχική εκδοχή, το κοντσέρτο ήταν γραμμένο στην Ρε ελάσσονα, ενώ ο Bach, μεταγράφοντάς το για δύο τσέμπαλα, μετέφερε την τονικότητα σε Ντο ελάσσονα. Η αλλαγή αυτή δεν ήταν τυχαία· αντανακλούσε την τεχνική πτυχή καθώς και το γεγονός ότι στο τσέμπαλο, η χαμηλότερη τονικότητα έχει πλουσιότερο ήχο. Οι σύγχρονες εκτελέσεις του Διπλού κοντσέρτου για όμποε και βιολί αποτελούν ανακατασκευή (reconstruction) της αρχικής εκδοχής, βασισμένης στην παρτιτούρα του BWV 1060.
Το έργο αποτελεί θαυμάσιο δείγμα του τρόπου με τον οποίο ο Bach μεταμορφώνει το κοντσέρτο σε διάλογο ισότιμων φωνών. Το όμποε και το βιολί εναλλάσσονται σε έναν μουσικό διάλογο πλούσιο σε εκφραστικές αντιθέσεις και θεματική συνοχή.
Το πρώτο μέρος, Allegro, διακρίνεται για τη ρυθμική του ένταση και την οργανική αλληλεπίδραση των δύο σολίστ, ενώ η ορχήστρα λειτουργεί ως σταθερός αρμονικός καμβάς. Το δεύτερο μέρος, Adagio, από τα πιο συγκινητικά αργά μέρη του συνθέτη, ξεδιπλώνει έναν εσωτερικό διάλογο ανάμεσα στα δύο όργανα. Οι μακριές, τραγουδιστές γραμμές τους πλέκονται απαλά πάνω από τη συνοδεία των εγχόρδων, δημιουργώντας μια αίσθηση πνευματικής γαλήνης και λυρικής ισορροπίας. Το τελικό Allegro επαναφέρει τη ζωντάνια και τον ρυθμικό παλμό του πρώτου μέρους.
JOSEPH HAYDN
31 Μαρτίου 1732, Ροραου (Rohrau)– 31 Μαΐου 1809, Βιέννη
Συμφωνία αρ. 82 σε Ντο μείζονα, Hob. I:82, «Η Αρκούδα»
Η Συμφωνία αυτή, είναι η πρώτη από τις έξι που ο Joseph Haydn συνέθεσε για το Παρίσι το 1786, έπειτα από παραγγελία της περίφημης Concert de la Loge Olympique. Οι λεγόμενες «Συμφωνίες του Παρισιού» (αρ. 82–87) αποτέλεσαν ένα σημείο καμπής για τον συνθέτη: έργα εκτενούς δομής, με πλούσια ορχηστρική γραφή και δυναμικό χαρακτήρα, γραμμένα για μία από τις καλύτερες ορχήστρες της εποχής, που διέθετε πολυάριθμα έγχορδα και πνευστά.
Το προσωνύμιο «Η Αρκούδα» δεν προέρχεται από τον Haydn αλλά του δόθηκε αργότερα χάριν στο φινάλε της συμφωνίας, του οποίου ο παλμός και η αίσθηση λαϊκής μουσικής θύμιζε στους σύγχρονους ακροατές τη μουσική που συνόδευε τις αρκούδες των πλανόδιων θιάσων όταν χόρευαν στους δρόμους. Παρά την εύθυμη προέλευση του τίτλου, η μουσική του Haydn είναι αριστοτεχνική, γεμάτη ευφυΐα και ευρηματικότητα.
Το πρώτο μέρος (Vivace assai) ανοίγει με λαμπρότητα, παρουσιάζοντας ένα κύριο θέμα γεμάτο αυτοπεποίθηση και αποφασιστικότητα. Η γραφή είναι πλούσια, με εντυπωσιακές αντιθέσεις και δραματικές κορυφώσεις. Το Allegretto που ακολουθεί έχει τη μορφή ενός εκλεπτυσμένου μινούετου, όπου η χάρη και η συμμετρία του χορού συνδυάζονται με απρόσμενες αρμονικές μετατοπίσεις. Το Menuet – Trio προσφέρει ανάπαυλα, αλλά και στιγμές χιουμοριστικής έκπληξης — χαρακτηριστικό γνώρισμα του Haydn. Το φινάλε (Vivace), από όπου προήλθε και το προσωνύμιο της συμφωνίας, βασίζεται σε έναν χορευτικό ρυθμό λαϊκής έμπνευσης. Η μουσική στροβιλίζεται με ακατάσχετη ενέργεια, μεταβάλλοντας συνεχώς τις δυναμικές και τις υφές, ώσπου να καταλήξει σε μια θριαμβευτική κατάληξη.
Με την «Αρκούδα», ο Haydn συνδυάζει τη λαϊκή ζωτικότητα με τη συμφωνική αρχιτεκτονική και την εκλεπτυσμένη ειρωνεία που θα αποτελέσουν σήμα κατατεθέν του ύφους του — μουσική γεμάτη πνεύμα, ισορροπία και ανεπιτήδευτη χαρά.
Δρ Φράνσις Νεκτάριος Γκάυ
Μαέστρος | Μουσικολόγος
Μείνετε ενημερωμένοι για τα προγράμματα συναυλιών της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου και της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Κύπρου!
Iστοσελίδα Ιδρύματος Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου
info@cyso.org.cy, 22 463144
Προγράμματα Συναυλιών
www.cyso.org.cy/?cat=142&lang=el
Ψηφιακό Πρόγραμμα Καλλιτεχνικης Περιοδου (διατίθεται μόνο ηλεκτρονικά)
Μεταφορτώσετε το σε PDF ή απλά ξεφυλλίσετε το:
www.cyso.org.cy/?page_id=3516&lang=el
Εγγραφείτε στη λίστα ενημέρωσης μας
www.cyso.org.cy/?page_id=9313&lang=el
Ακολουθήστε μας στα social media
Facebook: Cyprus Symphony Orchestra, Cyprus Youth Symphony Orchestra
Instagram: cyprussymphony, cyprusyouthsymphonyorchestra
YouTube: CYSO Channel, CyYSO Channel
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με την κα Κωνσταντία Ηλία
στο 22 463135 ή στο c.elia@cyso.org.cy
Παρακαλώ θερμά όπως αποστείλετε τον σύνδεσμο της δημοσίευσής σας στο πιο πά








