Ο ρόλος του Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού στον καιρό της κρίσης


 

*της Εβίτα Κατσιμίχα

Εσύ θυμάσαι πώς ήταν, όταν ήσουν σχολείο και έπρεπε να επιλέξεις κατεύθυνση; Όταν έπρεπε να επιλέξεις μαθήματα και να αποφασίσεις τις Σχολές που θέλεις να βάλεις στο μηχανογραφικό σου; Θυμάσαι την αγωνία του να πρέπει να επιλέξεις τι θα κάνεις για το υπόλοιπο της ζωής σου; Όταν ήθελες κάποιον να μιλήσεις στο σχολείο και ένιωθες ότι κανείς δεν σε καταλαβαίνει; Ποιόν θυμάσαι να είναι δίπλα σου σε αυτή την αγωνία;

Η εφηβεία είναι μια από τις πιο κρίσιμες και σύνθετες αναπτυξιακές περιόδους, η οποία χαρακτηρίζεται από μεταβατικές διαδικασίες σε πολλαπλά συστήματα και περιλαμβάνει την εξέλιξη από την ανωριμότητα και την κοινωνική εξάρτηση της παιδικής ηλικίας στην ενήλικη ζωή (Steinberg, 2002). Σε αυτή την περίοδο, το παιδί καλείται να αντιμετωπίσει εκτός από τις σωματικές αλλαγές που του συμβαίνουν, σχεσιακές αλλαγές, αναζήτηση της ταυτότητας του, διερεύνηση των επιλογών για το μέλλον του και ζητήματα που ίσως ανακύπτουν από προσωπικές δυσκολίες. Μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις που καλείται να πάρει, είναι και η απάντηση στην ερώτηση: «Τι θέλω να κάνω ως επάγγελμα;».

Η επαγγελματική επιλογή είναι μια αναπτυξιακή διαδικασία, η οποία σχεδόν ποτέ δεν είναι ευθεία, πόσο μάλλον εν καιρώ οικονομικής κρίσης. Οι παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν την επαγγελματική μας επιλογή ποικίλουν. Μπορεί να είναι η συνεχώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας, η ανασφάλεια που δημιουργείται στους μαθητές για το μέλλον του επαγγέλματος που θα ακολουθήσουν, οι οικογενειακές προτιμήσεις, κάποιες φορές τα στερεότυπα, αλλά και η αναποφασιστικότητα. Κάθε χρόνο, οι μαθητές και οι γονείς καλούνται να επιλέξουν Σχολές, Τμήματα, ομάδες προσανατολισμού, μαθήματα και ταυτόχρονα να διαχειριστούν ό,τι μπορεί να συμβαίνει στην προσωπική τους ζωή, όπου μάλιστα  πολλές φορές σε αυτή την πορεία, χρειάζονται στήριξη για να λάβουν τις αποφάσεις τους.

Σε όλη αυτή την πορεία προς την επαγγελματική επιλογή, αλλά και τη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, κύριο ρόλο διαδραματίζει  ο/η Σχολικός/ή Σύμβουλος του σχολείου, αλλά και κάθε εκπαιδευτικός που συναναστρέφεται μαζί τους. Η παλαιότερη εικόνα που είχαμε για τους Συμβούλους ήταν ο μονοδιάστατος ρόλος τους στο να συμπληρώνουν αιτήσεις Πανεπιστημίων ή να βοηθούν τους μαθητές να επιλέξουν μαθήματα. Ο σύγχρονος όμως ρόλος του Σχολικού Συμβούλου, είναι πολυδιάστατος στο να παρέχει βοήθεια στους ανθρώπους, γι’ αυτό και τα προγράμματα εκπαίδευσης προσφέρουν μια ευρεία κατάρτιση μέσα από τις σπουδές τους σε συμβουλευτικές δεξιότητες, σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, δια βίου αναζήτηση για το τι ζητά η αγορά εργασίας, όσον αφορά δεξιότητες και επαγγελματικά προσόντα, αλλά και εκπαίδευση στη χορήγηση εργαλείων επαγγελματικού προσανατολισμού.

Μέσα από το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Σχολικής Συμβουλευτικής και Καθοδήγησης στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, οι εκπαιδευόμενοι μελετούν την ανάπτυξη παιδιών και των εφήβων, στρατηγικές μάθησης, τη διαχείριση κρίσεων, αλλά ταυτόχρονα αναπτύσσουν και τις συμβουλευτικές τους δεξιότητες, με σκοπό τη στήριξη των παιδιών και των εφήβων,  την παροχή βοήηθειας όσον αφορά την επαγγελματική τους ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, μέσα από την παροχή πρακτικής άσκησης σε σχολεία και άλλα πλαίσια, οι εκπαιδευόμενοι έχουν την ευκαιρία να εφαρμόσουν όσα μαθαίνουν, αλλά και να τύχουν  εποικοδομητικής ανατροφοδότηση, ώστε να μπορούν με το πέρας των σπουδών τους να εξασκήσουν αυτόνομα το επάγγελμα του Συμβούλου. Το μεταπτυχιακό προσφέρεται από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αντανακλώντας τη σύζευξη της ψυχολογικής γνώσης και των παιδαγωγικών πρακτικών. Στόχος είναι η κατάρτιση πτυχιούχων σε οποιαδήποτε από τις Επιστήμες της Αγωγής, ή κατόχων πτυχίου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διορισμό στη Μέση Εκπαίδευση, για τη στήριξη των μαθητών στους τομείς της ακαδημαϊκής επίτευξης, της σταδιοδρομίας και της κοινωνικής / συναισθηματικής ανάπτυξης, εξασφαλίζοντας ότι ως μελλοντικοί Σύμβουλοι θα συμβάλλουν, ώστε οι σημερινοί μαθητές να γίνουν παραγωγικοί, ευέλικτοι και συναισθηματικά υγιείς ενήλικες του αύριο.

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στη Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση προσφέρεται από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και οδηγεί στην απόκτηση Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (Master of Arts) στη Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση. Για πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα:

http://www.ucy.ac.cy/psych/el/academicprogramms/postgraduate/29-gr-articles/homepage/113-master-sxoliki-simvouleutiki και να επικοινωνήσετε με την γραμματέα κ. Έλενα Δαμιανού στο 22893420.  Αιτήσεις γίνονται δεκτές μέχρι 31/5/2019.

 

 

Εβίτα Κατσιμίχα,

Σχολική/Εκπαιδευτική Ψυχολόγος,

Υπεύθυνη Πρακτικής Άσκησης Μεταπτυχιακού Σχολικής Συμβουλευτικής και Καθοδήγησης

Τμήμα Ψυχολογίας

Πανεπιστήμιο Κύπρου